Ferrari Purosangue

Ferrari Purosangue

8 grudnia, 2022 0 przez REDAKCJA

Ta premiera tegoroczna wzbudziła nie małe emocje. Włoska marka ultra-sportowych samochodów przedstawiła swój pierwszy samochód typu SUV. Aż musieliśmy o nim jeszcze przed końcem roku wspomnieć. Oto ekscytujące Ferrari Purosangue!


Włoski producent z Maranello zrobił coś, czego niespecjalnie każdy się spodziewał. Zdecydował się on bowiem wejść w nietypowy dla siebie segment samochodów – otóż w segment sportowych SUVów, przed którym jeszcze do niedawna się bardzo wzbraniał. Rynek zweryfikował.

Ferrari i SUV? Jeszcze do niedawna każdy uznałby, że to nieśmieszny żart. Aż tu rok 2022 przynosi kolejną zaskakującą niespodziankę.. Powstało Purosangue..

Przeciwnikami dla włoskiego, luksusowego SUVa ma być oczywiście Lamborghini Urus, ale także Porsche Cayenne Coupe oraz BMW XM, jednak Ferrari dołożyło starań, by nie mieć godnych konkurentów, by inni rywale pozostali w tyle.

W Ferrari jednak nikt nie chce, by ich najmłodsze dziecko nazywano SUV-em. Według ich nomenklatury, to po prostu cztero-osobowy samochód sportowy. Podobnie było swego czasu przy powstaniu BMW X5 i X6 – miały być określane jako (kolejno) SAV i SAC.


Jak można oczekiwać po takiej rangi prestiżowej firmie – tutaj wszystko jest doskonałe..

Ferrari Purosangue to pierwszy w historii marki cztero-drzwiowy, cztero-miejscowy SUV(!) (a konkretniej w tym przypadku FUVFerrari Utility Vehicle).
Jedną z największych ciekawostek dotyczących pojazdu są przednie i tylne drzwi (tzw. welcome doors) otwierane w przeciwnych do siebie kierunkach. Jak w Rolls Royce Phantom!

Pomimo nieszablonowych gabarytów, mocno przyłożono się tutaj, by samochód pozostał ekstremalnie sportową maszyną, jak i całe rodzeństwo z oferty – kładąc spory nacisk na ultra-opływową aerodynamikę nadwozia.

Inżynierowie wyposażyli ponadto swoje dzieło w topowy wolnossący 6,5-litrowy silnik V12, który potrafi wykrzesać aż 725KM oraz 716 Nm (przy 6250 obr./min.) czystej mocy! Zmiany objęły tu m.in. głowice zapożyczone z modelu 812 Competizione, a także nowy układ dolotowy, zaworowy i wydechowy – w modelu Purosangue skupiono się głównie na poprawie osiągów przy niższych obrotach.

Jednostkę napędową umieszczono centralnie z przodu i sprzężono z nową 8-stopniową dwu-sprzęgłową skrzynią automatyczną F1 DCT, zamontowaną z kolei na tylnej osi. W przypadku Purosangue samochód ten jest modelem 4×4, jednak tylko do przekroczenia prędkości 200 km/h. Później samochód staje się tylno-napędowy.
Włosi chwalą tutaj system PTU (Power Transfer Unit) zamontowanym przed silnikiem – bezpośrednio przed wałem korbowym, by wspierać napęd AWD i przekazywać dodatkową moc na przednie koła.
Taki układ wszystkich mechanizmów sprawił ponadto, że deklarowany rozkład mas, to niemal idealne 49:51% (przód/tył). Tak więc włosi osiągnęli kolejny ze swoich celów, w dążeniu do idealności.

80% momentu obrotowego silnika jest dostępne już od zaledwie 2100 obr./min., a osiąga on swoje maksimum 716 Nm przy 6250 obr./min. Maksymalna moc 725 KM jest osiągana natomiast przy 7750 obr./min., a reakcja przepustnicy odpowiada charakterystyce typowych sportowych samochodów.

Ferrari Purosangue gwarantuje najwyższej klasy osiągi rzędu: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 3,3 sek. oraz 0 do 200 w 10,6 sek. Do zapewnionych z góry bardzo dynamicznych osiągów dołączają jeszcze bonusy typu doskonała pozycja za kierownicą, ekscytujące odczucia z prowadzenia sportowego bolidu oraz niesamowite doznania dźwiękowe wydawane przez klasyczną widlastą V12-tkę, bez turbodoładowania.


OSIĄGI I KOMFORT – to przewodnie motywy Purosangue

Ferrari stworzyło samochód unikalny na skalę światową. Ich najnowsze dzieło to niedoścignione osiągi, olbrzymia przyjemność z prowadzenia, ponadprzeciętny komfort podróżowania, a to wszystko zespolone i utrzymane w doskonałej harmonii, urzeczywistniając tym samym prawdziwe DNA producenta od stającego dęba, czarnego konia.

Projektanci postarali się, by tak nadwozie Purosangue (co w tłumaczeniu oznacza: rasowy), jak i podwozie oraz tylny dyfuzor współgrały i były wydajne tak bardzo, jak to tylko możliwe. Było to dla nich nie lada wyzwanie, któremu jednak oczekiwanie i znakomicie sprostali. Sylwetka pojazdu jest smukła i atletyczna. Ważną rolę aerodynamiczną odgrywają mocne przetłoczenia karoserii, które jednocześnie dodają mnóstwo stylu i elegancji. Purosangue nie zostało wyposażone np. w wycieraczkę tylnej szyby. Tutaj za utrzymanie małej, tylnej szyby przejrzystej odpowiada strumień przepływającego powietrza podczas jazdy.

Nad głowami pasażerów znajduje się ultra-lekki, spadzisty dach wykonany z włókna węglowego (ze zintegrowanym wyciszeniem), który oczywiście ma zredukować całkowitą wagę pojazdu (ta finalnie wynosi 2033 kg). Jest on o 20% lżejszy od aluminiowej wersji dachu.

By utrzymać samochód jak najbardziej kompaktowym, zdecydowano się właśnie również na zastosowanie wspomnianych wyżej drzwi typu „welcome doors„. Ma to znacznie ułatwić wysiadanie i wsiadanie podróżującym.

Sportowa kabina jest zadowalająco przestronna. Po raz pierwszy w historii Ferrari, przedział pasażerski został wyposażony w 4 oddzielne i niezależnie ustawiane, podgrzewane fotele elektryczne, na których wygodnie odnajdą się 4 dorosłe osoby. Tylne fotele są dodatkowo składane, by zapewnić możliwość zwiększenia przestrzeni bagażowej (standardowo bagażnik oferuje 473l.).

Wnętrze naszpikowano elektroniką i systemami, żeby zapewnić pasażerom maksimum przyjemności. Zainstalowano także, jako standard – najwyższej jakości sprzęt dźwiękowy Burmester.

Ferrari szczyci się, że w znacznym stopniu dba o środowisko stosując w produkcji dużej części materiały z odzysku. 85% materiałów wykończeniowych pozyskano w sposób zrównoważony. M.in. podsufitka wykonana została z odzyskanego poliestru, a wykładziny z przetworzonego poliamidu, odzyskanego z sieci rybackich wyłowionych z oceanu. Nowością jest też Alcantara w nowej formule, która również wytworzona została o odzyskanego poliestru (w 68%). Jakość potwierdzona certyfikatami.

Pomimo bardzo bogatego wyposażenia podstawowego, istnieje możliwość indywidualnej personalizacji i doposażenia konkretnego egzemplarza. Dla tego modelu oferowany jest też 7-letni rozszerzony program gwarancyjny.


Zobaczymy czy Ferrari Purosangue okaże się wielkim rynkowym sukcesem i stanie się jednym z najchętniej wybieranych modeli w całej 75-letniej historii produkowania pojazdów 🙂
Cena bazowa za ten model ukształtowała się na poziomie 390 tys. euro, a lista chętnych błyskawicznie się wypełniła.

Podstawowe i najważniejsze dane techniczne:

UKŁAD NAPĘDOWY:

Silnik: V12 – 65° – sucha miska
Pojemność silnika: 6496 cm3
Moc max.: 725 KM przy 7750 obr./min.
Max. moment obr.: 716 Nm przy 6250 obr./min.
Maksymalne obroty: 8250 obr.

WYMIARY I WAGA
Długość: 4973 mm
Szerokość: 2028 mm
Wysokość: 1589 mm
Waga: 2033 kg
Rozkład masy: 49% przód / 51% tył
Poj. zbiornika paliwa: 100 litrów
Poj. bagażnika: 473 litrów

KOŁA/OPONY
Przód: 255/35 R22 J9.0
Tył: 315/30 R23 J11.0

HAMULCE
Przód: 398 x 38 mm
Tył: 380 x 34 mm

PRZEKŁADNIA / SKRZYNIA BIEGÓW
8-speed F1 DCT

OSIĄGI
Prędkość max.: > 310 km/h
0-100 km/h: 3,3 sek.
0-200 km/h: 10,6 sek.
100-0 km/h: 32,8 m.
200-0 km/h 129 m.


GALERIA POJAZDU

Włoski SUV - Ferrari Purosangue 2023
Włoski SUV – Ferrari Purosangue 2023

Źródło: mad4wheels.com